Autor: Marcin Borowski
Ostatni kryzys geopolityczny na
linii Ukraina – Rosja, w efekcie którego ponad
27 000 km² półwyspu Krymskiego stało się przedmiotem aneksji do
terytorium największego państwa świata, odbił się szerokim echem w świadomości
społeczności międzynarodowej. Zewsząd dało się słyszeć głosy oburzenia, wyrazy
współczucia i solidarności z narodem Ukraińskim. Politycy z różnych zakątków
świata w ferworze emocji prześcigali się w artykułowaniu coraz to
skuteczniejszych i dotkliwszych, ich zdaniem, pomysłów jakie środki przymusu
wobec Rosji zastosować. W efekcie powyższego, szczególnie Stany Zjednoczone
Ameryki oraz kraje Unii Europejskiej zastosowały szereg sankcji,
ekonomiczno-gospodarczych, również wobec najbliższych współpracowników
Władimira Putina. Na nowo rozgorzała dyskusja o zasadności, skuteczności i
dolegliwości sankcji międzynarodowych. W różnej skali były one stosowane wobec
reżimów autorytarnych czy totalitarnych od Korei Północnej począwszy, na Syrii
skończywszy.
W niniejszym artykule zastanowimy
się, jakie konsekwencje mają sankcje międzynarodowe, nałożone przez organy Unii
Europejskiej, dla szeroko rozumianego handlu morskiego.
Sankcje
w prawie międzynarodowym stanowią negatywną reakcję społeczności
międzynarodowej, z którą spotyka się państwo lub podmiot naruszające normy
prawa międzynarodowego. Sankcja ma przede wszystkim na celu zmuszenie państwa
lub podmiotu do zaprzestania działań sprzecznych z prawem międzynarodowym.
Nierzadko brak jakiejkolwiek reakcji mógłby zostać potraktowany jako przejaw
bezsilności bądź nawet przyzwolenie na naruszenie ustalonego porządku.
Sankcje
międzynarodowe przyjmują różnorodną formę. Wskazać można m. in. na zakaz
związany z eksportem lub importem (np. na poszczególne produkty takie jak ropa naftowa,
drewno, diamenty), zakaz świadczenia określonych usług, zakaz inwestowania,
zakaz uiszczania płatności i przepływu kapitału, wycofanie preferencji
taryfowych czy zamrażanie środków finansowych. Ponadto stosowane są sankcje dyplomatyczne
w postaci usunięcia przedstawicieli służb dyplomatycznych, zerwania stosunków
dyplomatycznych bądź ograniczania możliwości wjazdu określonych osób.
Podstawą prawną dla sankcji
ekonomicznych Unii Europejskiej jest artykuł 215 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii
Europejskiej. Ideą leżącą u podstaw stworzenia tej regulacji jest ochrona
wartości, podstawowych interesów, bezpieczeństwa, niezależności i integralności
Unii Europejskiej, a także umacnianie i wspieranie demokracji, państwa
prawnego, praw człowieka i zasad prawa międzynarodowego, utrzymanie pokoju,
zapobieganie konfliktom i umacnianie bezpieczeństwa międzynarodowego.
Rodzaje sankcji ekonomicznych, stosowanych
przez Unię Europejską, jak wskazano powyżej, są bardzo różne. Różny jest także
ich wpływ na branżę morską.
Na
podstawie sankcji w stosunku do osób fizycznych odpowiedzialnych za politykę
danego państwa sprzeczną z prawem międzynarodowym zazwyczaj zamraża się środki
finansowe tych osób oraz wprowadza ograniczenia w podróżowaniu. Tego rodzaju
sankcje są, można powiedzieć, podstawowymi, nakładanymi na większość państw np.
Afganistan, Białoruś, Gwinea - Bissau, Erytrea, czy ostatnio Rosja. Ich
uciążliwość odnosi się przede wszystkim do jednostki, nie mając globalnego
wpływu na jakąkolwiek gałąź gospodarki. Należy jednak mieć na uwadze, że
nałożone ograniczenia w podróżowaniu, w tym zakazy wstępu na terytorium państw
Unii Europejskiej, oznacza również bezwzględny zakaz wyjścia z pokładu statku
na ląd któregokolwiek państwa Unii. Sankcja wizowa dotyczy bowiem „terytorium
danego państwa”. Statek morski nie jest przedłużeniem terytorium Państwa, a
zatem osoba objęta sankcją może wejść na pokład, lecz nie może wyjść na
terytorium państwa Unii.
Kolejnym
rodzajem sankcji jest obowiązek wcześniejszego informowania odpowiednich
organów o towarach eksportowanych do państwa objętego sankcją i importowanych z
tego państwa. Przykładami są Korea Północna, Libia, Somalia, Syria czy Erytrea.
Organy mają także dodatkowe instrumenty kontrolne w stosunku do tych towarów. W
przypadku handlu morskiego i transportu drogą morską towarów o znacznej
wielkości i ilości cała procedura nie pozostaje bez znaczenia dla
czasochłonności całej procedury i de facto czasochłonności transportu.
Niezwykle
dotkliwą sankcją, szczególnie dla dużych podmiotów trudniących się transportem
gazu i ropy naftowej, jest zakaz importu tychże paliw. Transport powyższych,
jak wiadomo, odbywa się wyłącznie drogą morską. Bezwzględny zakaz obejmujący
takie kraje jak Iran oraz Syrię powoduje znaczne zmniejszenie popytu na usługi
transportowe, a co za tym idzie znaczne straty finansowe. Bardzo podobna
sytuacja ma miejsce w przypadku wszelkich zakazów importowych czy embarg na
wszelkie produkty masowe, drobnicowe, płynne, ciekłe, transportowane wyłącznie
drogą morską. Szczególnie dotkliwe embarga i zakazy importowe wprowadzone
zostały w stosunku do Iranu, Syrii, Wybrzeża Kości Słoniowej i Korei Północnej.
Oczywistym jest, że embargiem o najszerszym zastosowaniu, nałożonym niemalże na
każde ukarane państwo (Afganistan, Białoruś, Republika Środkowo-Afrykańska,
Chiny, Demokratyczna Republika Konga, Wybrzeże Kości Słoniowej, Erytrea,
Republika Gwinei, Irak, Iran, Liban, Liberia, Libia, Birma, Somalia, Południowy
Sudan, Sudan, Syria) jest embargo na broń i produkty z bronią związane. W skali
globalnej, bez wątpienia ma to skutek w postaci zmniejszenia popytu na usługi
transportowe.
Sankcje Unii Europejskiej pojawiają się
również w sferze ubezpieczeniowej. Oprócz zakazów związanych z nabywaniem i
transportem niektórych produktów, Unia Europejska wprowadza dodatkowo zakazy
ich ubezpieczania. Ponadto nierzadko zakazuje się także ubezpieczania samych
statków transportujących takie produkty. Ubezpieczyciele
europejscy dominują w sektorze ubezpieczeń morskich wobec czego sankcje
stosowane w sferze ubezpieczeń stanowią wymierny cios dla gospodarki państw nim
objętych. W tym kontekście warto jednak zwrócić uwagę, iż w
ostatnim czasie zawieszono zakaz transportu oraz ubezpieczania dostaw
irańskiej ropy, a także zawieszono zakaz importu, nabywania i transportu
irańskich produktów petrochemicznych. Jednocześnie zawieszono również zakaz
udostępniania statków celem umożliwienia dokonania transportu.
Ponadto,
Unia Europejska wprowadza także sankcje związane z zakazem budowy statków dla
określonych państw. Poza tym, aby dodatkowo zapewnić skuteczność sankcji
nakłada się ograniczenia w zakresie kluczowego sprzętu i technologii, które
mogłyby zostać wykorzystane w przemyśle, jak również zakaz sprzedaży,
dostarczania, przekazywania lub wywozu kluczowego sprzętu morskiego i
technologii wykorzystywanych w budownictwie okrętowym, konserwacji lub naprawie
statków (np. Iran). Dodatkowo, ograniczenia mogą również dotyczyć usług
pomocniczych dla żeglugi (np. Korea Północna).
Tytułem podsumowania, jak
wykazano na podstawie powyższych przykładów, szerokie spectrum sankcji
nakładanych na poszczególne państwa, szczególnie tych ekonomicznych ma
niebagatelny wpływ na funkcjonowanie szeroko rozumianej branży morskiej. Sankcje
mogą być skutecznym instrumentem nacisku nie tylko bezpośrednio na aparat
władzy danego państwa ukaranego sankcjami, ale także pośrednio poprzez naciski
jego obywateli, których sankcje dotykają w największym stopniu. W erze
globalizacji, wzajemnych zobowiązań tak tych na mocy prawa międzynarodowego
publicznego pomiędzy państwami czy organizacjami międzynarodowymi, jak i tych
na mocy prawa międzynarodowego prywatnego pomiędzy przedsiębiorcami, sankcje
stanowią często nieodwracalny, negatywny skutek ekonomiczny zarówno w stosunku
do państwa karanego sankcją (w większym stopniu) jak i państwa połączonego z
państwem ukaranym wzajemnymi więzami handlowymi (w stopniu uzależnionym od
stopnia koneksji). Jak wynika z powyższego żadna ze stron konfliktu nie jest
wyłącznie wygraną czy wyłączenie przegraną. Wydaje się jednak, że w świecie
wzajemnych powiązań gospodarczych są alternatywą dla konfliktu zbrojnego. Jak
powiedział Barack Obama podczas niedawnego wystąpienia w Parlamencie
Europejskim – „Freedom is not free”.
Harrah's Philadelphia - The Promotions And Casino - JMH Hub
OdpowiedzUsuńHarrah's Philadelphia · 부산광역 출장마사지 Contact Information · Contact Us · About Us. 대전광역 출장마사지 Harrah's Philadelphia. Casino 충청북도 출장샵 & Hotel Philadelphia in 창원 출장샵 Chester. 오산 출장마사지