Autor: Marcin Borowski
I. Wstęp
Wiek XXI
przyniósł ludzkości niezwykle dynamiczny rozwój technologii komunikacyjnych i
informacyjnych. Rozwój ten wywarł niebagatelny wpływ na niemal wszystkie
dziedziny życia społeczeństwa naszych
czasów. Nie oparł mu się także sektor usług bankowych. Ostatnia dekada jest
okresem rozwoju bankowości elektronicznej. Usługi dostępne dwadzieścia cztery
godziny na dobę, siedem dni w tygodniu, w dowolnym miejscu na świecie – to obraz
współczesnej bankowości. Nowoczesne środki transportu oraz światowe media
sprawiły, że dużo czynności można realizować za pomocą komputerów oraz połączeń
internetowych. Współcześnie większa część obywateli jest w posiadaniu
„plastykowego pieniądza” – karty kredytowej, dzięki której bezgotówkowe
transakcje pozwalają na dokonywanie zakupów zarówno w tradycyjnych sklepach jak
i e-sklepach za pomocą transferów internetowych. Ponadto cechą dzisiejszego
społeczeństwa masowego jest życiowy pośpiech oraz koncentracja na zdobywaniu
dóbr materialnych. Do takiego stylu życia klientów dostosować się musiała
szeroko rozumiana sfera bankowa w tym usługodawstwo bankowe, gdyż dzisiaj poza
operacjami standardowymi, jak pożyczki, kredyty czy depozyty, ogromne znaczenie
mają także ułatwienia dedykowane klientowi w zakresie dostępu do jego
oszczędności. Taka sytuacja wiąże się z dwustronną korzyścią, dwustronną
oszczędnością. Oprócz niepowetowanej wygody po stronie konsumenta, po stronie
banków mamy spore oszczędności związane z niższymi opłatami za identyczne usługi dokonywane tradycyjną
drogą.
Najbardziej popularnymi środkami dostępu do rachunków bankowych w ramach bankowości elektronicznej są:
- komputer osobisty
- telefon
- terminal w siedzibie banku
- odbiornik telewizyjny z odpowiednim dekoderem
II. Definicje
bankowości elektronicznej
Najpowszechniejsza
definicja bankowości elektronicznej określa ją jako zestaw środków technicznych
(kanałów dystrybucji), które umożliwiają dostęp do usług bankowych. Wśród
zwolenników takiego postrzegania bankowości elektronicznej spotykamy się z
następującymi definicjami:
- Bankowość elektroniczna to wszelkie rozwiązania biznesowe i technologiczne umożliwiające interakcję banku i jego klientów przez urządzenia techniczne przekazujące dane za pomocą Internetu, bądź przez inne kanały elektroniczne.
- Bankowość elektroniczna, oparta jest na zastosowaniu elektronicznych urządzeń telekomunikacyjnych, świadczeniu usług bankowych na odległość, które pozwalają klientowi na korzystanie z tych usług w siedzibie własnej firmy lub w miejscu zamieszkania. Dodatkowo usługa może być wykorzystywana za pośrednictwem bezprzewodowych urządzeń, takich jak notebooki czy telefony komórkowe.
Innym podejściem
jest definiowanie bankowości elektronicznej jako świadczonej przez banki na
rzecz klienta usługi:
- Bankowość elektroniczna jest formą usług oferowanych przez niektóre banki, polegającą na umożliwieniu klientowi dostępu do jego rachunku za pośrednictwem komputera (bądź innego urządzenia elektronicznego, np. bankomatu czy telefonu) i łącza telekomunikacyjnego (np. linii telefonicznej)
Bankowość
elektroniczna jest czasami przedstawiana jako działalność prowadzona w formie
dość specyficznej, podkreślającej jej niezwykle istotny charakter ekonomiczny:
- Bankowość elektroniczną należy rozumieć jako bezkontaktową formę realizacji usług bankowych i dostępu do produktów bankowych, która umożliwia wykorzystywanie tych usług (produktów) bez konieczności odwiedzania banku bądź jego filii.
Definicję
łączącą jednocześnie dotychczasowe punkty widzenia zaproponował M. Polasik,
który twierdzi, że:
- Bankowość elektroniczna to forma działalności bankowej polegająca na zdalnym świadczeniu klientom usług bankowych za pośrednictwem elektronicznych kanałów interaktywnej komunikacji, prowadzona zazwyczaj w ramach odrębnej oferty.
Ten brak
zgodności definicyjnej jest z całą pewnością skutkiem niezwykle dynamicznej,
szybkiej ekspansji nowego rodzaju usług bankowych stąd doktryna prawnicza nie
zdążyła wypracować jeszcze w miarę spójnej i przejrzystej koncepcji
definiowania bankowości elektronicznej.
III. Rodzaje
usług bankowości elektronicznej
Home-banking oraz internet-banking to dwie najbardziej
popularne elektroniczne usługi bankowe.
Różnica między nimi jest taka, że w home-bankingu połączenie
komputera konsumenta następuje bezpośrednio przy pomocy modemu na numer
telefoniczny banku, przy pomocy oprogramowania, które po zawarciu umowy dostaje
klient. W Internet bankingu natomiast połączenie ma
miejsce za pomocą sieci internetowej i standardowej przeglądarki internetowej.
Dotychczas najpopularniejsza formą bankowości elektronicznej było połączenie z
bankiem za pomocą bankomatów, współcześnie jednak najprężniej rozwija się
bankowość internetowa.. Kolejną formą łączności jest phone-banking. Tego
rodzaju usługi polegają na telefonicznym połączeniu klienta z bankowym centrum
obsługi klienta celem otrzymania informacji związanych z rachunkami bankowymi,
ofertami banków, zleceniami operacji itp. Klient otrzymuje uprzednio tzw. telekom,
umożliwiający mu dostęp do powyższych możliwości. Istnieją opinie
wyodrębniające także sms-banking oraz e-mail banking polegające
przede wszystkim na oferowaniu przez bank możliwości przesyłania klientowi
informacji dotyczących jego rachunku bankowego.
Istnieją na
świecie i w Polsce dwa zasadnicze rodzaje banków:
- Banki istniejące fizycznie i ich tradycyjne sieci oddziałów, które dodatkowo tworzą (alternatywnie) możliwości internetowego zarządzania kontami.
- Banki wirtualne, internetowe, które nie posiadają placówek tradycyjnych. Oferują one wyłącznie dostęp do konta, bez możliwości wizyty osobistej w oddziale tradycyjnym.
Aby zapewnić
bezpieczeństwo w korzystaniu z powyższych usług i bezpieczeństwo obrotu
prawnego, bankowość elektroniczna musi podlegać szczególnym regulacjom prawnym.
IV. Podstawa
prawna bankowości elektronicznej
Aktem
podstawowym, umożliwiającym dynamiczny i swobodny rozwój usług bankowych jest ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe.
Przede wszystkim definiuje ona pojęcie banku. Jak stanowi art. 2 bank jest
osobą prawną utworzoną zgodnie z przepisami ustaw, działającą na podstawie
zezwoleń, które uprawniają bank do wykonywania czynności bankowych, obciążających
ryzykiem środki powierzone pod jakimkolwiek tytułem zwrotnym. Na potrzeby
niniejszego referatu zwrócimy uwagę w szczególności na art. 5 ustawy Prawo
bankowe. Wymienione są tutaj czynności bankowe, mogące być wykonywane wyłącznie
przez banki. Są to czynności koncesjonowane zatem bank może je wykonywać w
granicach udzielonego mu upoważnienia. Wśród nich wymienia się:
- Czynności sensu stricte, które mogą być wykonywane wyłącznie przez Bank. (przyjmowanie wkładów pieniężnych płatnych na żądanie lub z nadejściem oznaczonego terminu oraz prowadzenie rachunków tych wkładów, prowadzenie innych rachunków bankowych, udzielanie kredytów, udzielanie i potwierdzanie gwarancji bankowych oraz otwieranie i potwierdzanie akredytyw, emitowanie bankowych papierów wartościowych, przeprowadzanie bankowych rozliczeń pieniężnych, wydawanie instrumentu pieniądza elektronicznego, wykonywanie innych czynności przewidzianych wyłącznie dla banku w odrębnych ustawach.
- Czynności sensu largo, które stają się czynnościami bankowymi o ile są wykonywane przez banki (udzielanie pożyczek pieniężnych, operacje czekowe i wekslowe oraz operacje, których przedmiotem są warranty, wydawanie kart płatniczych oraz wykonywanie operacji przy ich użyciu, terminowe operacje finansowe, nabywanie i zbywanie wierzytelności pieniężnych, przechowywanie przedmiotów i papierów wartościowych oraz udostępnianie skrytek sejfowych, prowadzenie skupu i sprzedaży wartości dewizowych, udzielanie i potwierdzanie poręczeń, wykonywanie czynności zleconych, związanych z emisją papierów wartościowych, pośrednictwo w dokonywaniu przekazów pieniężnych oraz rozliczeń w obrocie dewizowym.
Zmiana ustawy
Prawo bankowe z 1 stycznia 1998 roku pozwoliła na składanie oświadczeń woli,
dokonywaniu powszechnych czynności bankowych za pomocą elektronicznych nośników
informacji. Oznaczało to, że dokumenty elektroniczne były traktowane tak samo
jak te tradycyjne, papierowe. Dokument związany z czynnościami bankowymi, może
być sporządzony na informatycznych nośnikach danych, jeśli będzie utworzony w
sposób należyty czyli utrwalony, przekazany, przechowywany oraz zabezpieczony.
Definicja dokumentu elektronicznego znajduje się w ustawie z dnia 17 lutego
2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne
- dokument elektroniczny to stanowiący odrębną całość znaczeniową zbiór danych
uporządkowanych w określonej strukturze wewnętrznej i zapisany na
informatycznym nośniku danych. Następnym ważnym zagadnieniem funkcjonującym w działalności
banków jest umowa. Z umową elektroniczną mamy do czynienia, gdy zarówno jej
zawarcie jak i wykonanie nastąpi w formie elektronicznej. Wśród umów, które
mają za przedmiot czynności bankowe w ramach obrotu profesjonalnego, są umowy
zawierające kontrakt zgodnie z wcześniej zawartą umową ramową określającą
warunki współpracy. Kolejnym rodzajem umów elektronicznych są takie, które
zawierane są drogą elektroniczną, ale wykonywane tradycyjnie. Trzecia kategoria
to umowy zawierane w formie tradycyjnej a wykonywane w formie elektronicznej.
Coraz popularniejsze staje się także zawieranie umów rachunku bankowego on-line.
Przepisy kodeksu cywilnego nie przewidują bowiem żadnej szczególnej formy
zawierania tego rodzaju umów. Jedynie art. 52 ust. 1 prawa bankowego stanowi,
iż umowa ta zawierana jest na piśmie. Przez umowę o usługi bankowości
elektronicznej bank zobowiązuje się do zapewnienia dostępu do środków
pieniężnych zgromadzonych na rachunku za pośrednictwem urządzeń łączności
przewodowej lub bezprzewodowej wykorzystywanych przez posiadacza, a także do
wykonywania operacji lub innych czynności zleconych przez posiadacza, a
posiadacz upoważnia bank do obciążania jego rachunku kwotą dokonanych operacji
oraz należnymi bankowi opłatami i prowizjami albo zobowiązuje się do zapłaty
należności na rachunek wskazany przez bank, w określonych terminach. Umowa taka
musi zawierać analogiczne elementy jak umowa o elektroniczny instrument
płatniczy, wymienione w art. 3 ust. 2 ustawy, oraz określać zasady
identyfikacji elektronicznej posiadacza czy zasady postępowania posiadacza w
związku z dokonywaniem operacji bankowych. Art. 31 określa obowiązki banku:
- zapewnienie bezpieczeństwa dokonywania operacji z zachowaniem należytej staranności i przy wykorzystaniu właściwych rozwiązań technicznych,
- udostępnianie posiadaczowi informacji o dokonanych operacjach i rozliczeniach oraz pobranych opłatach, prowizjach w sposób i terminach określonych w umowie,
- niezwłoczne informowanie o odmowie lub braku możliwości wykonania zleconej operacji z przyczyn niezależnych od banku.
Oświadczenie
woli stanowi bardzo ważną instytucję polskiego prawa cywilnego, uregulowanego
w Kodeksie cywilnym. Artykuł 60 kodeksu
cywilnego definiuje je jako każde zachowanie się osoby dokonującej czynności
prawnej, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny, w tym również w postaci
elektronicznej. Oświadczeniem woli jest dowolne zachowanie się, ujawniające
wolę w sposób dostateczny stąd w tym zakresie pojęcia znajdzie się także
komunikacja elektroniczna i dlatego właśnie ustawodawca zdecydował się na
zmianę przepisu z art. 60 akcentując dopuszczalność oświadczeń woli w postaci
elektronicznej. Podobnie stanowi prawo bankowe w art. 7 ust. 1.
Chwilę złożenia
oświadczenia woli polskie prawo rozstrzyga na podstawie teorii doręczenia
zgodnie z art. 61 § 1 k.c, który określa iż oświadczenie woli, które ma być
złożone innej osobie, jest złożone z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób,
że mogła zapoznać się z jego treścią. Tę samą metodę przyjął prawodawca w
sferze stosunków elektronicznych. Zgodnie z art. 61 § 2 k.c. oświadczenie woli
wyrażone w postaci elektronicznej jest złożone innej osobie z chwilą, gdy
wprowadzono je do środka komunikacji elektronicznej w ten sposób, żeby osoba ta
mogła zapoznać się z jego treścią.
W art. 78 § 1
Kodeksu cywilnego dla zachowania formy pisemnej czynności prawnej wystarczy
złożenie własnoręcznego podpisu na dokumencie obejmującym treść oświadczenia
woli. Paragraf 2 tegoż artykułu stanowi że oświadczenie woli złożone w postaci elektronicznej opatrzone
bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego
kwalifikowanego certyfikatu jest równoważne z oświadczeniem woli złożonym w
formie pisemnej.
Natomiast
ustawa z dnia 12 września 2002 r. o elektronicznych instrumentach płatniczych
wprowadziła pojęcie usługi bankowości elektronicznej jako jeden z
elektronicznych instrumentów płatniczych. Pod tym pojęciem, zgodnie z art. 2
pkt 5, należy rozumieć każdy instrument płatniczy, w tym z dostępem do środków
pieniężnych na odległość, umożliwiający posiadaczowi dokonywanie operacji przy
użyciu elektronicznych nośników informacji lub elektroniczną identyfikację
posiadacza niezbędną do dokonania operacji, w szczególności kartę płatniczą lub
instrument pieniądza elektronicznego. Ustawa ta reguluje odpowiedzialność banku
i klienta oraz zasady prowadzenia usług bankowości elektronicznej,
umożliwiającej dostęp do środków pieniężnych oraz wykonywanie operacji
bankowych. Prawodawca zwrócił też uwagę na obowiązki klienta, zachowanie należytej
staranności czy korzystanie z właściwych rozwiązań technicznych.
Następny akt
normalizujący działalność bankową to ustawa z dnia 18 września 2001 r. o
podpisie elektronicznym. Ustawa reguluje między innymi warunki stosowania podpisu
elektronicznego, skutki prawne jego stosowania, zasady świadczenia usług
certyfikacyjnych oraz zasady nadzoru nad podmiotami świadczącymi usługi
certyfikacyjne. Zgodnie z art. 3 pkt 1 ustawy, podpisem elektronicznym są dane
w postaci elektronicznej, które służą do identyfikacji osoby podpis
składającej. Jest to prawnie zatwierdzona i ujednolicona forma autoryzacji,
uwierzytelniania w sieci. Podpis jest powiązany z danymi, do których został
dołączony i to tak, że jakakolwiek późniejsza ich zmiana jest rozpoznawalna.
Dane w postaci elektronicznej opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym,
złożonym i weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, są
równoważne pod względem skutków prawnych dokumentom opatrzonym podpisami
własnoręcznymi.
Umowy,
dokumenty, wszystko co jest powiązane z działalnością banków obejmuje tajemnica
bankowa. Bank będąc instytucją zaufania publicznego obowiązany jest do
szczególnego zachowania względem
klientów. Naruszanie tajemnic bankowych obwarowane jest sankcjami karnymi (art.
171 ust. 5 ustawy prawo bankowe) i cywilnymi. Na banku ciąży jednak
obowiązek udzielania informacji
stanowiących tajemnicę bankową sądom czy prokuraturze w związku z toczącym się
postępowaniem o przestępstwo.
Informatyzacja
sektora bankowego spowodowała konieczność usankcjonowania zasad gromadzenia,
przetwarzania i wykorzystywania informacji osobowych. Banki przetwarzają dane
osobowe w oparciu o regulacje ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe
oraz przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie tej ustawy. Bank, tak
jak każdy administrator danych, musi legitymować się jedną z przesłanek
przetwarzania danych osobowych określonych w art. 23 ust. 1 ustawy o ochronie
danych osobowych. Podstawę prawną uzasadniającą przetwarzanie danych osobowych
przez bank stanowi art. 23 ust. 1 pkt 2 i pkt 3 ustawy o ochronie danych
osobowych (dane są przetwarzane w celu zawarcia i wykonania umów zawartych
przez klientów z bankiem).
V. Nadzór
bankowy
Następnym
istotnym zagadnieniem jest nadzór nad działalnością banków. Zadania nadzorcze
zarówno nad bankowością tradycyjną jak i elektroniczną sprawuje Komisja Nadzoru
Finansowego. Komisja jest organem administracji powołanym ustawą z dnia 21
lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym. Do zadań Komisji należy między
innymi:
- sprawowanie nadzoru nad rynkiem finansowym,
- podejmowanie działań służących prawidłowemu funkcjonowaniu rynku finansowego,
- podejmowanie działań mających na celu rozwój rynku finansowego i jego konkurencyjności,
- podejmowanie działań edukacyjnych i informacyjnych w zakresie funkcjonowania rynku finansowego.
Celem nadzoru
nad rynkiem finansowym jest zapewnienie prawidłowego funkcjonowania
tego rynku,
jego stabilności, bezpieczeństwa oraz przejrzystości, zaufania do rynku
finansowego, a także zapewnienie ochrony interesów uczestników tego rynku.
VI.
Podsumowanie
Banki podążają
za rozwojem telekomunikacyjnym i oferują nowe usługi i rozwiązania,
wykorzystując do tego bankowość elektroniczną. Mimo permanentnego wzrostu
liczby użytkowników bankowości elektronicznej to nadal istnieją zwolennicy
bankowości tradycyjnej. Powodem takiego stanu rzeczy może być fakt, iż z
bankowości elektronicznej korzystają najczęściej osoby w młodym wieku i
wykształcone. Nie bez znaczenia jest także kwestia braku zaufania do
rozwijających się technologii informatycznych. Część społeczeństwa obawia się o
bezpieczeństwo swoich oszczędności. Bankowość elektroniczna nie zastępuje więc
tradycyjnej bankowości, ale ją uzupełnia. Indywidualny klient ceni sobie
komfort i oszczędność czasu, a właśnie taki rodzaj bankowości ułatwia kontakt
konsumenta z instytucją. Urzeczywistniając nowe inicjatywy, przede wszystkim te
zwiększające bezpieczeństwo produktów bankowych, e-banking będzie wciąż
pozyskiwał nowych zwolenników. Bankowość elektroniczna obok handlu
elektronicznego, jest podstawowym wyznacznikiem stopnia informatyzacji
społeczeństwa. Aby w pełni wykorzystać możliwości tego społeczeństwa do wzmożenia
działań mających na celu przyśpieszenie wzrostu gospodarczego w Polsce,
niezbędne jest ze strony Państwa stworzenie takich regulacji prawnych
(przejrzystych, spójnych, prorozwojowych) by szeroko rozumiana bankowość,
również ta elektroniczna miała korzystne warunki do rozwoju. Ze strony
instytucji bankowych natomiast oczekiwać powinno się permanentnego
monitorowania i natychmiastowego reagowania na zagrożenia celem zabezpieczenia
interesów stron. Tego rodzaju działania o charakterze fundamentalnym mogłyby
przekonać Polaków, że bankowość elektroniczna jest bezpieczną i ekonomiczną usługą życia codziennego.
Bibliografia
- Chmielarz W., Systemy elektronicznej bankowości i cyfrowej płatności, Wyższa Szkoła Ekonomiczno-Informatyczna, Warszawa 1999.
- Dziuba D. T., Systemy informatyczne w obsłudze banków detalicznych, Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2002.
- Gospodarowicz A., Bankowość elektroniczna, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2004.
- Gołaczyński J., Umowy elektroniczne w obrocie gospodarczym, Difin, Warszawa 2005.
Netografia
- www.e-ochronadanych.pl
- www.epodpis.com
- www.ogn.com.pl
Akty prawne
- Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
- Ustawa z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym
- Ustawa z dnia 12 września 2002 r. o elektronicznych instrumentach płatniczych
Ochrona konsumenta jest bardzo ważna. Korzystając z PayPal możesz czuć się bezpieczny https://www.cashbill.pl/platnosci/paypal
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńJa jak ostatnio miałam problem z bankiem to udałam się do https://kancelaria-prawna.net/prawo-bankowe-torun/, bardzo mi pomogli :)
OdpowiedzUsuńKiedy myślę o ochronie konsumenta w bankowości, pierwsze co przychodzi mi na myśl to... bezcenne porady mojego ulubionego prawnika!
OdpowiedzUsuńhttps://restrukturyzacje-upadlosc.pl
Profesjonalna kancelaria gospodarcza to klucz do sukcesu biznesowego. Zaufaj ekspertom, zyskaj spokój i skoncentruj się na rozwijaniu swojej działalności. Inwestycja, która się opłaca. https://kancelariagospodarcza.pl/
OdpowiedzUsuńMając jakiekolwiek wątpliwości co do przestrzegania należących praw najlepiej zgłosić się do kancelarii prawnej o poradę. Jeśli okaże się, że prawa zostały naruszone to można na drodze sądowej ich dochodzić. Zobaczcie jakie sprawy może prowadzić dla Was https://www.terlecki.net/ . Kancelaria obsługuje zarówno klientów biznesowych jak i indywidualnych. Mają wieloletnie doświadczenie i angażują się w każdą powierzoną im sprawę.
OdpowiedzUsuń