Autor: Michał Rudzki
Ogromna liczba konstytucji wydanych w okresie pryncypatu
nie przekładała się na istnienie jakiegokolwiek ich zbioru. Pierwszego, na tak
dużą skalę, zebrania zbiorów podjęli się prywatni autorzy – Gregoriusz i
Hermogenian, którzy stworzyli Codex
Gregorianus i Codex Hermogenianus).
Kolejnym takim znaczącym wydarzeniem jest inicjatywa Teodozjusza II, który w
438r. zlecił sporządzenie urzędowego zbioru konstytucji, zwanym Kodeksem teodozjańskim. Na uwagę
zasługują zachowane Fragmenta Vaticana,
Mosaicarum et Romanarum legum collatio
oraz Consultatio veteris cuiusdam
iurisconsulti. Sentencje Paulusa
z III w. stanowiły kompendium węzłowych zasad prawnych. Cieszyły się one dużym
powodzeniem u praktyków. W związku z tym Konstantyn Wielki nadał im moc
obowiązującą w swoim okresie panowania. Okres dominatu zapoczątkował ogólny
upadek kultury. Prawo uległo upowszechnieniu, czyli wulgaryzacji. Jednakże to w
tym okresie przygotowano grunt pod największą w dziejach prawa kodyfikację.
Prawo cesarstwa wschodniorzymskiego na początku VI w.
było rozproszone, przestarzałe i sprzeczne. Nie odpowiadało ono już potrzebom
społeczno-gospodarczym państwa wschodniego. Zadania stworzenia nowego zbioru
prawa podjął się Justynian I Wielki po objęciu władzy w 527r. Uporządkowanie i
ujednolicenie systemu prawnego powierzył Trybonianowi. Stał on na czele komisji
kodyfikacyjnej. Prace trwały siedem lat i obejmowały: zebranie leges przy pracach nad Kodeksem, zebranie dawnego ius controversum przy pracach nad Digesta, utworzenie podręcznika do prawa
dla młodych adeptów przy pracach nad Instytucjami,
czy chociażby rozstrzygnięcie kwestii spornych przez samego cesarza (Quin quaqinta decisiones). Kompilatorzy
mieli prawo do interpolacji, polegających na wprowadzaniu prawomocnych zmian w
tekstach prawniczych. Miało to na celu uspójnienie wielu dzieł, które w swoich
treściach często były sprzeczne.
Corpus Iuris Civilis jest zbiorczą nazwą trzech głównych
prac powstałych w wyniku kodyfikacji justyniańskiej (Institutiones, Digesta, Codex) oraz Nowel Justyniana. Nazwa utrwaliła się w 1583r. po publikacji całego
przetrwałego ustawodawstwa justyniańskiego przez Dionisiusa Gothofreda. Instytucje Justyniana były podręcznikiem
do nauki prawa, który zarazem miał moc ustawy. Ułożyła go trzyosobowa komisja i
został ogłoszony już w 533r. Przy opracowywaniu zbioru podstawowym materiałem
komisji były Instytucje Gaiusa. W
swoim podręczniku prawa Gaius ujął rzymskie instytucje prawne oraz ich
przeobrażenia w okresie od prawa klasycznego do poklasycznego. Podział prawa w
tym dziele na prawo osobowe, prawo rzeczowe i prawo procesowe miał ogromne
znaczenie dla systematyki prawa w czasach nowożytnych. Wykład zawarty w
podręczniku Justyniana ma charakter abstrakcyjny, nie zawiera rozważań
kazuistycznych, co świadczy o stanowczym postępie myśli prawniczej. Twórcy
podręcznika przyjęli zasadę anonimowości.
Po śmierci Justyniana w 565r. w cesarstwie bizantyjskim
formalnie nadal obowiązywała kodyfikacja justyniańska, ale jej znaczenie było
tylko teoretyczne. Nie znajdowała zastosowania praktycznego ze względu na
trudności językowe – dominacja języka greckiego. W tej sytuacji cesarze od VII
w. dążyli do przystosowania kodyfikacji justyniańskiej do ówczesnych warunków,
czego efektem były zbiory prawa rzymsko-bizantyjskiego, tj. Ekloga, Bazyliki i Hexabiblos.
Corpus Iuris Civilis uważa się za najznakomitszy pomnik
prawa, który zapewnił prawu rzymskiemu przetrwanie przez następne kilka
stuleci. Obecnie nadal pozostaje najważniejszym i najobfitszym źródłem poznania
prawa rzymskiego. Był respektowany równie przez germańskich barbarzyńców,
szkoły glosatorów i komentatorów w Europie, a przede wszystkim w niemieckiej
szkole historycznej prawa Savigny’ego. To świadczy o znaczeniu jakie miała
kodyfikacja na przetrwanie podstawowych źródeł powstania i poznania prawa, a
jej fundamenty są wykorzystywane w systemach prawnych do dziś.
Bibliografia:
1. A. Dębiński, Rzymskie prawo prywatne. Kompendium,
Warszawa: LexisNexis, 2017
2. W. Rozwadowski, Prawo rzymskie. Zarys wykładu wraz z
wyborem źródeł, Poznań: ARS BONI ET AEQUI, 2003
3. W. Wołodkiewicz, M. Zabłocka, Prawo rzymskie. Instytucje,
Warszawa: C.H. Beck, 2014
4. K. Kolańczyk, Prawo rzymskie, Warszawa: LexisNexis, 2016
5. M. Kuryłowicz, Prawo rzymskie
jako fundament europejskiej kultury prawnej., Zeszyty Prawnicze 1/1, 9-25, 2001
6. M. Kuryłowicz, A. Wiliński,
Rzymskie prawo prywatne. Zarys wykładu, Warszawa: Wolters Kluwer, 2008
Dziękuję za te informacje http://kancelaria-prawna.warszawa.pl
OdpowiedzUsuńBardzo interesujący artykuł. Warto wiedzieć, że wiele zasad współczesnego społeczeństwa czerpie inspiracje z praw ustanowionych w czasach starożytnych.
OdpowiedzUsuńwww.adwokat-kaleta.pl